Monday, April 14, 2008

haloooo kembali

salamekom semue..

ape kabar semue..lame x tulis blog..ni tetibe rase mcm nak tulis..tulis je la..bukan kene bayar pun..ermmm..boring..duk umh sewe tp member2 xde..nak duk kampung,lg boring..
nape lak member2 xde..dorang ade yg cuti sem..x amik short sem and ade yg praktikal...aku lak mcm ni la..x wat praktikal lg walaupun dah cukup masenye...nape lak ek...ermm..ini la yg aku nak kongsi....aku harus ke penang utk bekerja mencari rezki...nape kene keje..ape lg..nak carik duit la..
carik duit buat ape?ye la..aku kene la carik duit utk byr yuran sem dpn..duit rokok aku lg..duit poket lagi..duit minyak moto..duit enjoy sket2..n yg penting mkn minum..bile dah dpt duit ni, org ckp mls nak blaja..tp aku ok je..blaja tetap blaja..bg aku carik duit utk byar yuran n utk aku terus idup adalah elok..x de la aku nak harap kat org tue aku,,walaupun leh dikire mampu..xde la nak harap kat abg aku walau pun die agak senang..xde la aku harap kat akak aku walaupun die berjawatan tinnggi..bg aku,tangungjwab adalah penting..kepada diri sendiri dulu.then baru la kpd yg tersyg..keluarga..agama,bangsa dan negara,,,

mmg dlm alquran ckp sayangilah sedaramu seperti kamu sayangi diri sendiri..kaji btl2..maksudnye kene syg diri sendiri dulu..baru leh jage n syg org lain..kalo diri sendiri pun tunggang langgang,mcm mane nak syg org lain....

kalo diri sendiri pun mcm celake..mcm mane nak jage awek..blm lagi nak bls jase keluarge...bg aku,dah ckp aku menyusahkan keluarga aku..bukan dorg x mampu..tp atas dasar aku ni dah dewasa dan lelaki..tanggungjwb aku berat...bg aku,family aku dah ckp berkorban utk aku..dari mule aku dikesan dlm rahim mak aku,ayah aku dah kene wat cekup la..beli makanan berkhasiat la..blm lagi kire aku dah dilahirkan kat bumi ni..mkn nak sedap2.nak mcm2 tanpa aku tau nilai brg tu..yg aku tau,kalo x dpt, aku majuk..aku mmg manje dgn keluarge aku..nak2 mak aku..bg aku x ilang kejantanan laki kalo manje dgn mak..jgn lak konon2 ganas..tp menyusahkan mak bapak,,mulut bnyak ckp..tp kerja x jln pun..

kdg2 aku rasekan,ade sedikit pertanyaan diblakang aku,kenape aku beriye2 bekerje and mcm aku dah x minat blaja..biar aku jwb..aku masih minat blaja...aku kerja sebagai menampung diri aku..nmpk kecik..tp atleast x susahkan family aku...nak ckp parent aku ade duit,biarla parent aku gune duit tu utk diri depa sendiri..depa dah berkorban lame kat aku..so skang aku menjage diri sendiri, untuk menjaga org tue aku dan family aku..aku bukan jenis yg suke mintak duit dgn org tue aku,,biarlah aku mcm ni je..org lain biarlah gah dgn ape yg depa ade...tp kalo dorang nak belagak,bukan duit depa pun...nmpk remeh..tp ini semue berkaitan dgn tanggung jawab...sebagai lelaki tangung jawab berat..

nape laki tangungjawab berat??

sebab laki dilahirkan ke duni sebagai khalifah..sape kate perempuan x leh jadi ketue..bleh je perempuan mampu jadi ketua..tp perempuan x ditujukan menjadi khalifah..lelaki je jadi khalifah..untuk mengamankan dan memakmurkan bumi ni..lain maksudnye tu...kalo bukan dari sekarg blajar nak bertanggungjawab dan berdikari bile lagi..bg aku,aku kene pandang mase dpn aku...selain belajar,tangungjawab penting..luas maksud tanggung jawab ni sebenarnye..nak2 kalau dah kahwin..xkan nak harap duit bini x pun parent lagi..kalo bromen pandai,jage anak kene pandai...uish..ape aku merepek ni..mcm dah jauh je..dari bekerja sambil belajar dah sampai anak2 lak ni..tp inilah hakikatnye,mende remah leh jadi besar

No comments: